Paitsi niin sanottuja “virallisia lajeja”, eli lajeja, joita harrastetaan urheiluseurojen alaisuudessa, tarjoaa Suomen talvi moninaiset mahdollisuudet myös vapaamuotoisempaan hauskanpitoon. Seuraavassa lyhyt katsaus talvilajeihin, joita lähes jokaisen on mahdollista harrastaa, mutta joiden harrastamiseen ei yleensä liity varsinaista seuratoimintaa.

Murtomaahiihto

Murtomaahiihto, jota myös maastohiihdoksi kutsutaan, on lähes kaikille suomalaisille tuttu laji. Tähän harrastukseen ei alkuun päästäkseen tarvita oikeastaan muuta kuin sukset ja sauvat. Ja tietysti lunta. Tosin aina ei lumikaan ole tarpeen, sillä etenkin suuremmissa kaupungeissa ja hiihtokeskuksissa on tarjolla myös talvisia lumiolosuhteita jäljitteleviä hiihtotunneleita tai maahan suihkutettua keinolunta. Näillä hiihtäminen on helppoa ja hauskaa ja mahdollistaa harrastamisen myös kesällä. Talvella murtomaahiihto sujuu joko valmiiksi tehdyillä laduilla tai umpihangessa. Yleensä kuitenkin ladulla.

Lajina hiihto sopii lähes jokaiselle. Tekniikan oppii helposti ja rasittavuutta on helppo säädellä kykyjensä mukaan. Luonnonladuilla hiihdettäessä kunnon kohottamiseen liittyy myös luonnossa liikkumisen hermoja lepuuttava rauha. Hiihtoa harrastetaan joko perinteisellä tai luistelutyylillä. Suksia ostettaessa on hyvä tietää millä tyylillä lajia harrastaa. Luistelusukset kannattaa hankkia vain, jos on varma että tämä on se tyyli millä eteenpäin potkii. Tyyli on tavallista tyyliä nopeampi, mutta vaatii astetta enemmän taitoa. Aloittelijan kannattaa lähteä liikkeelle perinteisellä tyylillä. Monet eivät muuta tarvitsekaan.

Lumikenkäily

Mikäli mielii virallisten reittien ulkopuolelle nauttimaan rikkumattomasta luonnon rauhasta, saattaa umpihangessa tapahtuvan hiihdon sijasta sopivammaksi liikuntamuodoksi osoittautua lumikenkäily. Lumikengillä pääsee myös moniin sellaisiin paikkoihin, joihin ei suksilla pääsisikään. Laji on helppo jokaisen hallita ja reitit voi vapaasti valita. Laji vahvistaa niin lihaksistoa, kestävyyttä kuin tasapainoakin. Mikäli haluaa lisätä liikunnan tehoja, voi mukaan ottaa sauvat. Näin saadaan aikaiseksi ylävartalon kiertoliike, joka lisää lihaskuntoa ja liikkuvuutta myös. Sauvojen kanssa harrastettu lumikenkäily voi auttaa myös selkävaivoihin. Lumikenkäily sopii myös nivelvaivoista kärsiville paremmin kuin vaikkapa tavallinen kävely.

Paksupyöräily

Myös läski- ja talvipyöräilyn nimellä tunnettu paksupyöräily sopii mainiosti talviolosuhteisiin. Tavallisesta pyörästä paksupyörän erottaa nimensä mukaisesti renkaiden paksuus, joka on huomattavasti suurempi kuin vaikkapa tavallisessa maastopyörässä. Paksupyörä on suunniteltu nimenomaan haastavampiin olosuhteisiin, kuten lumeen, räntään, suolle tai metsään. Näin sillä pääsee sellaisiin paikkoihin ja kulkemaan sellaisissa olosuhteissa, joihin tavallinen pyörä ei riitä.

Paksupyöräilyä voi harrastaa merkityillä reiteillä, joita löytyy vaikkapa monista kansallispuistoista, tai sitten voi lähteä etsimään reittejä ihan itse. Vain mielikuvitus on rajana! Pidemmille matkoille on mahdollista hankkia sähköinen versio, jolloin matkanteko sujuu tavallista keveämmin.

Retkiluistelu

Luonnonjäillä tapahtuva retkiluistelu vaatii ennen kaikkea oikeanlaiset olosuhteet. Tarvitaan avojäätä, joka on yleensä parhaiten saavutettavissa merenrannan asukkaille. Talvista riippuen lajia voi kuitenkin olla mahdollista harrastaa myös järvillä ja joen pinnoillakin. Sanomattakin lienee selvää, että kun kyse on luonnonjäästä, on tietty varovaisuus aina tarpeen. Etenkin jos oikeanlaisia jäitä lähtee etsimään rantaa kauempaa, on hyvä omata tarvittavat jäällä liikkumisen taidot.

Kuitenkin, kun olosuhteet ovat oikeat, on retkiluistelu mitä mainioin talvilaji. Sen harrastaja pääsee nauttimaan samanaikaisesti raikkaasta talvi-ilmasta, luonnon läheisyydestä ja vauhdin hurmasta. Täysin toista kuin vaikkapa jääradoilla luistelu!

Paitsi oikeanlaiset olosuhteet, vaatii retkiluistelu myös omanlaisen varusteet. Tärkeimpinä näistä tietysti itse luistimet. Retkiluistimet eroavat tavallisista luistimista siinä, että niihin kuuluu käytännössä pelkkä terä, joka sitten kiinnitetään sopivilla siteillä vaelluskenkiin tai monoihin. Luistinten lisäksi hyvä on pukeutua erityisen lämpimästi, sillä avojäällä viima voi olla huomattavan kylmää. Oikeanlaiseen varustukseen kuuluu lisäksi tarvittava turvavarustus: jäänaskalit, vaihtovaatteet, pelastusköysi ja jääsauva. Lisäksi pidemmille matkoille kannattaa varata riittävästi evästä ja lämmintä juotavaa. Lähirannalla luistellessa toki pärjää vähemmälläkin.